dinsdag 24 september 2013

De schone was buiten hangen

Al tijden geleden heb ik dit Blog aangemaakt, maar er nog geen letter op geschreven...
Zal het er nu toch van komen?
Spanje en andere dromen heb ik het genoemd, omdat ik hou van Spanje, maar vooral van dromen.
Het is heerlijk om te schrijven, als je daar de tijd voor hebt. Al is het soms nog inspirerender als je er juist géén tijd voor hebt. Klinkt filosofisch, maar is logisch. In een druk bestaan tussendoor even de tijd nemen om je gedachten te formuleren voelt achteraf net zo opgeruimd in je hoofd als de schone was in de kast. Dat vind ik mooi klinken, al heb ik doorgaans niet zo heel veel gevoel bij schone was.

Maar schone was en Spanje gecombineerd, brengt mij plotseling terug in de tijd. Naar toen wij nog in Spanje woonden. Wassen op zich was al een uitdaging vanwege de door de ratten aangevreten elektriciteitsdraden die zeer oppervlakkig onder de grond liepen. De machine aanraken vereiste  schoeisel van kunststoffige aard.
We hadden vier kinderen (hebben we nog trouwens) tussen de 0 en de 6 jaar (dát is nu heel anders) en dat leidt zelfs in zonovergoten gebieden dagelijks tot serieus te nemen hoeveelheden wasgoed.
Ik vond het getuigen van het echte buitenleven om met de wasmand op mijn heup de zon tegemoet te lopen om de rompertjes op te hangen. Eerlijkheid gebiedt mij toe te voegen dat ik dit alleen in het weekend deed want door de week trok onze geliefde Esperanza dit karweitje naar zich toe, hetgeen ook verklaart waarom ik er zoveel plezier aan beleefde.
Het punt dat ik wil maken is dat  du moment dat ik het laatste kledingstuk op de lijn knijperde, het eerste alweer droog was, geurend naar lange Andalusische zomerdagen. Reden waarom ik geen droger wilde (naast het feit dat je de hele ochtend geen koffie zou kunnen drinken omdat het gebruik van twee elektrische apparaten tegelijk onmiddellijk kortsluiting gaf )  Wat een gelukkige tijd...

Wie had dat gedacht , dat ik in mijn eerste berichtje zou dromen over schone was in Spanje. Toegegeven, mijn hoofd is opgeschoond... nu nog de was...


2 opmerkingen:

:)