donderdag 6 februari 2014

Wie draagt de Bolletjesjurk?


Laat ik het eens hebben over de Feria. Als fenomeen. Ik ga er niet over liegen. Ik ben een Nederlandse van boven de rivieren, uit elitair Den Haag. Na een uitstapje in het wereldse Amsterdam (nou ja, Minervalaan, Willemsparkweg, Weteringschans, het kón minder) kwam ik op de Gooische matrassen terecht. Waarmee ik maar wil zeggen: “kan ik er wat aan doen?”
Het is echt niet zo dat ik niet van feestjes houd, of van dansen. Laten we het erop houden dat ik een ‘omgevingbepaald’  broertje dood heb aan alles wat met verkleedpartijen te maken heeft. En dan is de Feria wel even wennen.  

Weken tevoren is het hele dorp in rep en roer. Door de ene helft van de bevolking wordt er net zolang stof met bolletjes vergeleken,  besteld,  gekocht,  geknipt,  gespeld,  gepast en genaaid totdat het een pracht van een jurk is, terwijl de andere helft pak en hoed van vele jaren her nog eens van wat stof ontdoet en el traje op een knaapje aan de kastrand  hangt. 

Tot nu toe een pittoresk beeld dat ik schets. En ja, dat vind ik echt. Bovendien moeten die Spanjaarden dat zelf weten. Het is een volk vol passie en Duende en ik snap dat ze aan de alles overheersende innerlijke roep tot fiesta gehoor moeten geven.

Maar mij krijg je niet in zo’n geval. Ik heb bij toeval een passessie mee mogen maken van een stel Amerikaanse vrouwen, die zich met moeite in een zo’n jurk wisten te persen, waardoor hun cultuurbepaalde rondingen, door de overvloedige lunares, nog eens een extra oppepper kregen. Ik wist voldoende…   

Maar dan is het zover en ik weet niet wat ik meemaak. Mijn hoofd tolt, natuurlijk van alle lunares, en vergeet de Fino niet, maar jongens… Het is niet zo maar een feest, dit is kunst en cultuur pur sang: una manera de vivir.  Muziek, dans, kostuums, paarden, jerez.. Zo kunnen alleen Spanjaarden het.  Dat vinden ze zelf ook. Ik ben voor de rest van mijn leven onder de indruk van de jonge Spaanse vrouw die mij met schitterende ogen meedeelt: “Wat ben ik blij dat ik Spaanse ben en op de Feria al dansend mijn zorgen kan vergeten ..” 

Ik ga voor hemelsblauw volgend jaar, met witte bolletjes…

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

:)