zondag 2 februari 2014

Despedirse... :(

Get, wat zijn we jong eigenlijk en onbedachtzaam. De toekomst lijkt zo oneindig. Granada, Córdoba, zoveel wensen en verlangens die we op de lange baan schuiven; nog mogelijkheden genoeg, toch? We hebben de tijd! 

En nu is het te laat voor spijt, want het einde komt in zicht. Het dubbele gevoel daarover weegt tonnen in mijn maag. Niks is meer vanzelfsprekend. Als ik in mijn vuurtorenrode karretje de kinderen naar school breng, reken ik onbewust uit hoeveel keer we dit ritje nog te goed hebben. Ik bestel een extra cafe con leche met mijn vriendinnen uit alle windstreken en knik nog eens vriendelijk Buenos días naar alle tuinmannen die in hetzelfde barretje, met hark en hond, al aan de Brandy zitten, om tien over tien por la mañana. 

Ik doe mijn boodschappen in de buurtsuper en mopper niet eens op het gebrek aan parkeerplaatsen, want een volgend toeristenseizoen zal ik hier niet meemaken. Ik besluit eerst nog een bezoek aan de Viveros te brengen. De oude verkoper zoent me nog net niet op de mond als hij ziet welke hoeveelheden keramiek ik bij hem afreken, voor thuis, om Spanje vast te houden. 

Thuisgekomen zucht ik diep en Esperanza zucht nog dieper met me mee. De taal van weemoed is grenzeloos.. Ik grijp mijn olijfoliebolle baby, die overigens, net een jaar oud, opeens kan lopen en de harten van iedere Spanjaard steelt met zijn guitige blik en wankele schreden. Wat zullen ze hem missen. Ik vis een van de laatste pissebedden uit zijn mond, prop hem in de wandelwagen en ga lopen, naar zee.. 

Via c/Bergantín en c/Clipper de kustlijn tegemoet. Ik knijp mijn ogen tot spleetjes tegen het felle zonlicht dat weerkaatst wordt in de zacht golvende zee. Costa de la Luz zeg ik hardop. De hoeveelheid wisselingen van hormonen zal er geen goed aan doen, dat weet ik zeker, maar feit is dat ik het weer eens niet droog houd. Het emotioneert me ieder keer, dat zilveren licht op die azuurblauwe zee, maar de wetenschap dat het nooit meer mijn, onze Costa zal zijn, op tien minuutjes lopen van huis…  



 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

:)