donderdag 7 november 2013

Culinair reisverslag


“Mens, wat eet je toch veel!!” Geschrokken kijk ik op van mijn bordje. Het is waar. Probeer ik me de rest van het jaar, tegen beter weten in, door de voedselzandloper heen te wurmen, op vakantie in Spanje haal ik de schade moeiteloos in. Steeds als al die borden met plaatselijke tapas op tafel verschijnen zucht ik vertwijfeld. Wéér teveel besteld, hoe krijgen we het op? Maar vervolgens zie ik mijn echtgenoot de porties angstvallig in tweeën verdelen, zo gretig val ik erop aan.  

We volgen een stuk van de Ruta de Califato, een van de best bewaarde geheimen van Andalucía, die de achthonderdjarige aanwezigheid van de Arabieren laat zien en de diepe sporen die zij daar hebben achter gelaten in de Spaanse cultuur. (copy/paste, red.)
Het is ongelofelijk, urenlang rijden we door het heuvelig landschap met niets anders dan olijfbomen op ons pad. En hier en daar een druif. Als ik zeg dat we meer dan 7 miljard olijven hebben geteld dan is dat geen leugen. Hadden kunnen tellen, bedoel ik.
Als we aankomen in het pittoreske (verboden woord volgens mijn lerares ‘bladen maken’, maar vind maar eens een aantrekkelijk synoniem..) Zuheros, kan ons huwelijk niet meer stuk. De sprookjesachtige ruïne van een Moorse vesting torent boven de witte huisjes uit. Boven de ingang van onze hotelkamerdeur, in een verbouwde olijfmolen, hebben golondrinas een nestje gebouwd. Alhoewel  ze een grote bijdrage leveren aan het idee van romantiek, schrik ik me toch te pletter iedere keer als ik de sleutel in het slot steek en er een zwerm uitvliegt. We nemen een duik in het zwembad, aan de rand van een afgrond. Met reling, en een adembenemend uitzicht over de olijfgaarden. 

s' Avonds zitten we als the Lady and the tramp (who is who?), zó romantisch, te dineren aan alweer de rand van een afgrond. Met reling. Wat een pracht, wat een rust. Met recht één van de meest indrukwekkende stukjes van onze rondreis, maar dat beweer ik geloof ik in elk reisverslag tot nu toe.. Een plank ter grootte van een wagenwiel, vol Jamón Y Queso uit de streek, eten we volledig kaal. En we drinken wijn. Culinair hoogtepunt. Hoogtepunt...punt.  

En we willen nooit meer naar huis….


 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

:)