vrijdag 15 november 2013

Gênant

“Dat is dan 22 euro en 75 cent.” De dame aan de kassa bazuint het bedrag door de winkel. Het aantal decibellen is indrukwekkend. Sommige omstanders kijken verschrikt op, maar anderen zijn het allang gewend. Ze doet het altijd! De allereerste keer dat ik het meemaakte, wilde ik uit schaamte het liefst onder de toonbank kruipen. “Zoveel is het toch niet? Het is voor twee dagen hoor!” stamelde ik benauwd. Met een niet-begrijpende blik keek de vrouw me aan, om me met snerpende stem toe te voegen dat ik best mocht pinnen. 

Zo praat ze dus gewoon. Nou ja, gewoon.. Ik vind het gênant. Kleine bedragen, grote bedragen, het is niet prettig om voor iedereen hoorbaar met je dagelijkse uitgaven om de oren te worden geslagen. Zeg nou zelf. Het is toch altijd een spannend moment; hoeveel zal het zijn? Meer of hopelijk minder dan voorspeld, verwacht of op gerekend?
 
Dan zit je toch niet te wachten op meewarige gezichten, die snel heen en weer kijken van jou naar je armetierig gevulde karretje. “Jij arme sloeber, wacht maar, er komen vast betere tijden”, zie je ze denken. Of: ”Zóó, feestje?” Of: “Ja, ja, past dat wel allemaal in je Hummer, schat?” Wanneer ie eens een keertje tot de nok toe is gevuld.  

Ik wil het dus niet meer. Iemand moet het zeggen. Tegen haar, of tegen de baas. Maar misschien kan ze niet anders. Heeft ze een erge operatie aan haar stembanden gehad, waardoor ze bedragen alleen nog maar héél hard door de winkel kan roepen. Dan zou het toch naar zijn als ze dat niet meer zou mogen. Dat ze bijvoorbeeld ontslagen wordt omdat ik er wat van heb gezegd. Dat wil ik niet. Dat is zielig.

Maar als ik het zo ergerlijk vind, dan ga ik toch gewoon naar een andere winkel? Ja hé, ze zijn wel lekker goedkoop. Maar stel ik doe dat. En andere mensen vinden het bijvoorbeeld ook wel gênant en die blijven ook weg. Oei, dan wordt ze vast ook ontslagen, omdat er niks meer wordt verkocht en ze geen kassajuffrouw meer kunnen betalen. 

Ik heb hier een probleem te pakken zeg! Help me out! Snel betaal ik haar en sjees de winkel uit. 

Nou, eerst maar eens lekker eten.
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

:)