dinsdag 19 november 2013

Lees en huiver....


Was dit alles op dag één gebeurd dan zouden wij over ons verblijf spreken als: “De dag dat wij in Spanje woonden…”. Dat weet ik zeker: 

“Lieverd, alweer de fumigacion de cucarachas? Ik heb geen kakkerlak meer gezien sinds de vorige behandeling. En je wéét hoe slecht het voor de gezondheid is! Bovendien, we gaan over een maandje naar huis en blablabla…!” Het huis wordt niettemin grondig onderhanden genomen. Want: “… dat heb ik zo afgesproken met de eigenaar, voor vertrek nog een keertje.”
“Huh???? Maak dat de kat wijs.”
 
( Toen had ik het kunnen weten… de kat.
Wat een held is dat trouwens. ’s Nachts hoor ik hem meer dan eens ons territorium verdedigen. Met zijn 8 kilo is hij de macho van de buurt en zijn we ongemeen trots op hem. Soms vinden we in de tuin, horror, een kadaver van een uit de kluiten gewassen muis, waarvan Esperanza beweerd dat het een rata is. Nu heb ik net geleerd dat raton, dat klinkt als rat, muis betekent. Dus bij rata denk ik niet direct aan rat, maar óók aan muis, verward als ik ben door de afschuw van het moment. Want beide knaagdieren bezorgen mij een fobisch ongenoegen, dead or alive… (Vandaar ook de naam van de kat: Muis.) Of laat ik mijn geest gewillig een spelletje met me spelen? Muis is immers nog te overzien, rat betekent vertrekken… )

Als er een maand later een eind komt aan ons Spaanse avontuur en de familie, compleet, onze thuiskomst zit te bejubelen, komt de aap uit de mouw.. Hij gaat er eens goed voor zitten: 
“Een maandje voor vertrek was het.. ik was vroeg wakker en wilde nog even genieten van een momentje rust. Ik pakte de krant en ging op de WC zitten. Een minuutje werd een kwartier en iedere keer hoorde ik “ploink”. Om me heenkijkend kon ik niets ontdekken, maar toen er opeens een duidelijke “plons” klonk, kreeg ik een angstig vermoeden. Heel langzaam spreidde ik mijn bovenbenen en.. een rat!! In de wc-pot! Hij stak met zijn kop een flink eind boven het water uit... Verlamd van schrik staarden we elkaar een paar seconden lang aan, tot hij de diepte indook en ik met een kreet van de bril af sprong…
Onmiddellijk heb ik de rattenbestrijding gebeld. Ik drukte ze op het hart de auto (met daarop in blokletters Desratizacion) om de hoek te parkeren en tegen de señora te zeggen dat het om kakkerlakken ging.” 
 “Ja zeg, dat laatste maandje Spanje, dan mocht ze me niet door de neus boren…”
 
P.S.
Zou het niet gewoon op dag één gebeurd zijn, eigenlijk, bedenk ik me opeens..??  Dat al die kakkerlakbehandelingen gewoon…  
  

 

1 opmerking:

:)